Miniprojekta “Mācies no senčiem – esi atvērts un drošs nākotnē!” ceturtā nodarbība

2025. gada 13. aprīlī Daugavpils Iespēju vidusskolas B korpusā notika miniprojekta “Mācies no senčiem – esi atvērts un drošs nākotnē!” ceturtā nodarbība skolēnu kultūras izpratnes, radošas pašizpausmes un kritiskās domāšanas prasmju attīstībai programmas “Apvārsnis Eiropa” projekta “Kultūrpratības vērtība Eiropā” (CLiViE) ietvaros. Miniprojektā ir paredzēts pētīt, kā radošā kopdarbība profesionāļu vadītajās amatniecības meistarklasēs spēj paplašināt skolēnu zināšanas par tradicionālajiem Latvijas arodiem un kultūras vērtībām, kā arī veicināt viņu interaktīvās prasmes un cieņu pret “citādo”. Miniprojekta mērķa sasniegšanai ciešā sadarbībā ar skolas vadību un mācībspēku par izpētes objektu tika izvēlēta 5.e klase, kas atbilst vecumgrupai “10–13 gadi” un izceļas ar tās multinacionālo sastāvu.

Ceturtā miniprojekta nodarbība-meistarklase, ko novadīja Daugavpils Iespēju vidusskolas dizaina un tehnoloģiju skolotāja Ginta Vasiļjeva, bija veltīta bērza tāss pinumiem. Nodarbības sākumā skolēniem tika piedāvāts īss ieskats bērza tāss pīšanas tradīcijā Latvijā. G. Vasiļjeva uzsvēra, ka senatnē tāss bija patiesi vērtīgs materiāls, no kura gatavoja dažādus sadzīves priekšmetus: grozus, traukus, apavus, rotaslietas u. tml. Savā prezentācijā nodarbības vadītāja parādīja latviešu meistaru izgatavotos darbus, kā arī pastāstīja par bērza tāss sagatavošanas tehnoloģiju, ko savā radošajā darbā nereti izmanto pati. Minētā tehnoloģija paredz ne tikai bērza tāss vākšanu, tīrīšanu un žāvēšanu, bet dažāda izmēra slokšņu sagatavošanu un to mērcēšanu bišu vaskā vai lineļļā. G. Vasiļjeva nodemonstrēja personīgi savāktas un apstrādātas tāss sloksnes, ko bērni varēja apskatīties un pataustīt. Nodarbības otrajā daļā skolēni aktīvi iesaistījās bērza tāss aproces izgatavošanas procesā, par pamatu izmantojot skolotājas piedāvātos paraugus. Darbs sākumā negāja gludi, jo, kā atzīmēja nodarbības vadītāja, mūsdienu bērniem ir samērā slikti attīstīta sīkā motorika un nereti trūkst pacietības. Tomēr, pateicoties skolēnu savstarpējai sadarbībai un pieredzējušā pedagoga ieteikumiem, izdevās radīt patiešām unikālas un vizuāli pievilcīgas aproces. Nodarbības noslēgumā skolēni iesaistījās emocionālās kartogrāfijas aktivitātē, kuras laikā uzzīmēja savas tā brīža emocijas. Kopā nodarbībā piedalījās 26 skolēni, kas tika sadalīti divās grupās.

Informācijju sagatavoja J.Bogatkeviča, O.Kovzele

Projektu atbalsta Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programma “Apvārsnis Eiropa”, granta līgums Nr. 101132285.

CLiViE projekta tīmekļvietne: https://www.clivieproject.eu

CLiViEProject #agentsforchange

Projektu atbalsta Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programma “Apvārsnis Eiropa”, granta līgums Nr. 101132285.

'
Uz augšu